achový týdeník
![](foto_galerie/clanky/741/nixiechess08.jpg)
[14.11.2015 00:00:00] - Analýza vlastních partií je zcela nedílnou součástí sebezdokonalování kadého achisty. Pokud se chcete zlepovat, je zcela nezbytné rozebírat své sehrané partie, najít v nich chyby a poučit se z nich. Jak ale správně analyzovat, komentovat partie? Krátkými poznámkami? Či nepřeberným mnostvím počítačových variant?
Autorem následujících řádků o způsobu zpracování analýzy achové partie je IM David Kaňovský. Ukázka precizně zpracovaného komentáře vlastní partie je od GM Davida Navary. Zde jí uvádíme v celé její kráse a délce, v aktuálním čísle achového týdeníku jí najdete ve zkrácené verzi.
Mnoho i pičkových trenérů mládee tvrdí, e analýza partií by měla představovat dokonce a 50% vlastního tréninku vůbec. Jakým způsobem vak správně analyzovat? Dnes hrozí při analýze partií jedno velké nebezpečí, a to pomoc achových motorů. Není nic horího, ne kdy mladý hráč zapne motor a ten provede analýzu za něj. To je ovem naprosto k ničemu, protoe z takové analýzy se hráč sám vůbec nepoučí. Pomoc počítače se samozřejmě v dnení době hodí, ale a v určité fázi analýzy. Já sám jsem si ji dávno vypracoval čtyřfázový systém analýzy. Je pravda, e ani já se jím vdy tak úplně neřídím, ale pokud to jde, tak se o to snaím.
Můj systém analýzy tedy vypadá takto:
- První fáze analýzy by v ideálním případě měla být co nejdříve po sehrání partie, ideálně do několika hodin. Pokud na to není čas (co se jistě můe stát), tak alespoň v přítích dvou a třech dnech. V této fázi jde o to zapsat si k partii (nejlépe samozřejmě ve vlastní databázi v programech Chessbase či Fritz či jiných) stručné poznámky, a to o čem jsem během partie uvaoval. To znamená předevím, nad kterými jinými tahy jsem přemýlel, proč je nezahrál, a naopak proč třeba soupeř nezahrál tah, kterého jsem se více obával apod.
- Druhá fáze je pak vlastně nejklíčovějí fází analýzy. K té můe achista přistoupit klidně i několik týdnů po sehrání partie (ale zase ne třeba několik let!) a v té se pokusí o co nejhlubí rozbor dané partie. Vechny jiné monosti, které se v partii nestaly, ale které přicházely do úvahy, podloí variantami či stromem variant, na konci kadé varianty nesmí chybět hodnocení konečné pozice. Pokusí se najít chyby, a to nejen u sebe, ale také u soupeře. Místo těchto chyb se snaí najít lepí tahy. Zatímco první fáze trvá větinou 15-30 minut, tato můe zabrat klidně i několik hodin. Co vůbec není na kodu!
- Ve třetí fázi přichází na řadu pomoc počítače. Avak nikoli dříve, to je velmi důleité si uvědomit! achový motor v této fázi slouí vlastně jako kontrola, a to předevím co se týče taktiky: samozřejmě se můe stát, e při vlastní analýze něco přehlédneme, třeba nějaký pěkný taktický úder apod. Také pokud třeba motor v konkrétní pozici výrazně preferuje tah, kterému jsme v analýze nevěnovali pozornost, zamyslíme se, proč tomu tak je a co je výhodou tohoto tahu. achový motor by se dal přirovnat ke rčení o ohni: je to dobrý sluebník, ale patný pán. Nikdy se nenechte úplně pohltit tím, co si myslí počítač, achy jsou toti hra lidí a člověk vdy bude uvaovat jinak ne počítač!
- Poslední čtvrtá fáze je neméně důleitá ne druhá. Na závěr je toti potřeba partii opatřit textovým komentářem. To se moná někomu nemusí zdát jako nutné, varianty s hodnoceními přece stačí. Nicméně představte si situaci, e například po pěti letech se budete znovu dívat na analyzovanou partii. To, e budete opatřena bohatými variantami, je samozřejmě hrozně fajn, ale z variant si nikdy tak dobře nevzpomene na výsledky naí analýzy, jako z textových komentářů. Proto ani tuto fázi rozhodně nepodceňujte. Velmi důleitý je pak komentář k prohraným partiím na konci těchto partií. Já osobně ho začínám slovy PŘÍČINA PROHRY a dále pak si napíu, proč jsem tuto partii prohrál, abych se něčeho takového přítě pokusil vyvarovat!
achový týdeník, který vychází kadý týden, vdy obsahuje kvalitně komentované velmistrovské partie. Jaké komentáře jsou pro vás čtenáře stravitelnějí, srozumitelnějí, přijatelnějí? Ty dlouhé a podrobné se spoustou odboček a podvariant, či ty stručnějí? Napite nám o tom na
prazska.sachova@gmail.com .
PARTIE
GM Aleksander Mista (2580, POL) GM David Navara (2734, CZE )
tht Extraliga, 2. kolo, 8. 11. 2015
B19 Caro-Kann
Komentuje: GM David Navara
pozn.: hodnotící znaménko pouité v partii ľ je mínus a pod ním plus, tedy černý stojí lépe. Toto znaménko zdejí administrace neumí.
S Aleksandrem Mitou jsem hrál u čtrnáctou "vánou" partii a téměř vechny byly zajímavé. Polský velmistr před časem porazil v Extralize celou nai pičku, mne dokonce dvakrát za sebou. V posledních letech ale větinou boduji já.
1.e4 c6 2.d4 d5 3.Jc3 dxe4 4.Jxe4 Sf5 5.Jg3 Sg6 6.h4 h6 7.Jf3 e6 Variantu 7...Jd7 8.h5 Sh7 9.Sd3 Sxd3 10.Dxd3 soupeř hraje často a dobře, proto jsem se rozhodl ho překvapit.
8.Je5 Po 8.h5 Sh7 9.Sd3 Sxd3 10.Dxd3 černý nemusí spěchat s tahem Jb8-d7, take oproti hlavní variantě 7...Jd7 má více moností.
8...Sh7 9.Sd3 Sxd3 Po 9...Dxd4? 10.Jxf7! Sxd3 11.Jxh8 by černý za kvalitu nezískal dostatečnou kompenzaci.
10.Dxd3 Jd7 11.f4 Sb4+ 12.Sd2 Hlavním pokračováním je 12.c3, černý můe volit mezi ústupy střelce na e7 a d6.
12...Sxd2+ 13.Dxd2 Jgf6 14.000 00 15.Je2
Bílý by rád zahrál g2-g4-g5.
15...h5?! Tento tah černý zvolil v partii A. Sokolov - Dautov, 2003, která o dva tahy později skončila remízou. Po 15...c5!? 16.dxc5
(16.Jxd7 Dxd7! 17.dxc5 Dc6=) 16...Jxc5 má černý velmi blízko k vyrovnání. Naopak velmi nebezpečné pro černého je 15...Vc8?! 6 16. g4! 1 Jxe5 17. fxe5 Jxg4 18. Jf4 s útokem po polootevřených sloupcích.
16.Jg3 Bílý by rád prosadil postup f4-f5.
16...g6 Provokuji bílého k obětem spojeným s f4-f5. Po 16... Dc7 !? 5 17. De2 g6 18. Je4
Jxe4 19. Dxe4 by bílý oproti partii získal tempo, ale to jsem tehdy nemohl tuit.
17.Dd3 Bílý naznačuje, e by rád vzal na g6, případně zahrál f4-f5. Okamitý postup 17.f5?! exf5 18.Jxf5 by narazil na 18...Jxe5 19.dxe5 Dxd2+ 20.Vxd2 Je4 =+ .
17...Vc8
Na 17...c5 by mohlo přijít 18.Je4!
(Mně vadilo
18.Jxg6? , repliku
18...c4! jsem zpozoroval a po 17...Vc8. Po
19.Dxc4 fxg6 20.Dxe6+ Kh8 =+
je jezdec silnějí ne tři pěci.
) 18...Jxe5 19.dxe5 Jxe4 20.Dxe4 += s výhodou bílého díky kontrole volného sloupce a monosti g2-g4.
18.Df3 Bílý po dlouhém přemýlení zvolil poněkud záhadný profylaktický tah. Komodo navrhuje 18.Kb1 c5 19.Je4 , nicméně po
(19.Jxg6? c4!) 19...Jxe4 20.Dxe4 Jf6! 21.Dxb7 Jd5! 22.Dxa7
(22.dxc5 Vb8 23.Da6 Jc3+) 22...c4 by černý za obětované pěce získal dobrou kompenzaci, bílý král můe být dost zranitelný. Po 18.Jxg6?! fxg6 19.Dxg6+ Kh8 učiní bílý nejlépe, kdy vynutí remízu pomocí 20.Je4! Jxe4 (Po
20...De7? 21.Jg5 by byl černý král příli slabý.) 21.Dh6+ Kg8 22.Dg6+= . Agresivní pokračování 18.Vhf1 c5 19.f5 s plánovanou obětí jezdce na f5 vede po chladnokrevném 19...Jxe5! 20.dxe5 Dxd3 21.Vxd3 Jd5= jen k vyrovnání; ale důmyslnějí verze 18.Vhe1! c5
(18...Jxe5 19.dxe5+=) 19.f5! dává bílému převahu, například:
A) 19
Jxe5 20.dxe5 Dxd3 21. Vxd3 Jg4 (Po 21
jd5 22.fxe6 fxe6 23.Je4+= přejde jezdec na g5) 22.fxg6 fxg6 23.Vd6+=
B) 19...c4!? 20.Df3! exf5 21.Jxf5! gxf5 22.Dxf5 černý král je velmi slabý.
18...Dc7 Od postupu 18
c5 mě odradil visící pěec b7, ale 19.dxc5 Vxc5 20.Je4!?+= je také pádný argument.
19.Je4 Jxe4 20.Dxe4 Jf6 20...Jxe5? 21.fxe5 c5 22.g4!ą
21.De2 c5 Kooperativní varianta 21...Vfd8 22.g4! hxg4 23.h5 gxh5 24.Vxh5! Jxh5 25.Dxg4+ Jg7 26.Vg1 f5 27.Dg6+- dává bílému rozhodující převahu, vedle 28.Dxe6+ hrozí i matový útok po h-sloupci.
22.Vh3 Po 22.dxc5 Dxc5 by pozice zůstala v rovnováze. Na 22.g4?! by mohlo přijít 22...Jxg4! 23.Jxg4? Dxf4+ 24.Je3 cxd4+ .
22...Jd5 23.Vf3 Zajímavé bylo 23.Vg3 Jxf4 24.De4 cxd4
Po 25.Kb1? i po 25.Vxd4? mne zaujal neuvěřitelný skok černého jezdce na d3, prozaické 25...f5! ale okamitě vyhrává. Komodo bílému navrhuje nelidské pokračování 25.c3!! Jd5
(25...dxc3?! 26.Vxc3 Da5 27.Dxf4 +=) 26.Vxd4 s kompenzací.
23...Vfd8 Po 23...c4 24.c3 b5 by vznikla dvojsečná pozice. Černý chce otevřít b-sloupec. Bílý můe volit mezi figurovým útokem (25.Vg3) a přípravou postupu g2-g4 (25.Vg1, 25. a3 a5 26,Vg1). Zdá se, e první monost je účinnějí. Podle počítače je hra vyrovnaná.
24.c4?! Tento tah jsem vůbec nečekal. Bílý se asi někde přepočítal, zvolený tah oslabuje jeho krále. Po 24.dxc5 Dxc5 25.Vfd3 Vd6 by pozice zůstala v rovnováze.
24...cxd4 25.Vxd4 b5 26.Vg3?! (26.Kb1=+)
26...Db6!
Moné bylo i 26...Dc5 , ale to bych musel vidět 27.Dd3?
(27.Vgd3!) 27...bxc4 28.Vxg6+ Kf8!+ .
27.Vgd3! Smutná nutnost. A po tahu jsem zpozoroval monost 27.Dxh5?, natěstí kombinace nevychází: 27...Dxd4! Nyní se objevují zajímavé motivy na téma "poloílená vě":
(Nael jsem "záloní monost"
27...Vxc4+? 28.Vxc4 Dg1+ 29.Dd1 (Po jiných tazích černý vyachuje Vg3.)
29...Dxd1+ 30.Kxd1 bxc4 =+ . Kdyby soupeř skutečně sebral na h5, pochopitelně bych zkusil najít výhru.
) 28.Vxg6+ Kf8 29.Vg8+ Ke7 Toto jsem viděl, ale hodnocením pozice jsem si nebyl jist. 30.Ve8+! (Komodo 9.2) 30...Kd6!
(30...Vxe8?? 31.Dxf7+ Kd6 32.Dd7+ Kc5 33.Dxb5+ Kd6 34.Dd7+ Kc5 35.Dxa7+ Jb6 36.Da3#) 31.Jxf7+ Kc7 32.Vxd8 Dxc4+ a černý vyhraje. Jednodue prohrávalo 27.Jxg6? Dxd4.
27...bxc4 Rozhodl jsem se uvolnit napětí. Chápal jsem, e bílý můe jen těko najít uitečný tah, ale neviděl jsem ani, jak zesílit vlastní pozici. Mohl jsem zkusit 27...Vc7, po 28.f5?! bxc4 29.Jxc4 exf5 černému zůstane pěec navíc. Tah 27...Kg7 jsem viděl, ale nebyl jsem si jistý, zda král stojí na g7 lépe ne na g8. Podle počítače černý po 28.f5 (Po
28.Kb1 Jc3+ 29.bxc3 bxc4+ by bílý ztratil kvalitu.) 28...bxc4 29.Jxc4 získá pěce, ale já nejsem stroj.
28.Jxc4 Vd7 29.b3!
Odváné rozhodnutí. Svým předchozím tahem jsem připravil vidličku na c3, vznikající zápletky ale nejsou jasné. Tady bílému zbyly 4 minuty do časové kontroly.
29...Dd8 Hrozí 30...Jxf4 i 30...Jc3, má léčka ale byla rafinovanějí. Důsledky pokračování 29...Jc3!? jsem přesně spočítal, ale nesprávně ohodnotil: 30.Dd2 Jiné ústupy na věci mnoho nemění, černý beztak můe dát ach na e2.
(Krásná je varianta
30.Jxb6? Jxe2+ 31.Kd2 Vc2+!! 32.Kxc2 Jxd4+ 33.Kc3 Jb5+ 34.Kc4 Vxd3+.
) 30...Je2+!
(30...Jxa2+?? 31.Kb2 Vxd4 32.Jxb6+-) 31.Kb2
(31.Dxe2? Vxd4+) 31...Dxd4+ 32.Vxd4 Jxd4
ľ . Zdálo se mi, e jezdec c4 brání vpádu černých věí a nevěděl jsem, kdo stojí lépe. Kdy jsem si představil jezdce na e5 a bílou dámu na 7. řadě, rozhodl jsem se pro jiné pokračování. Bujná fantazie není vdy výhodou. Černý můe věe ponechat v obraně a připravit skok jezdce na f5, po něm bude mít bílý potíe se svým královským křídlem.
30.Dd2! Past by sklapla po 30.Kb2? Vxc4! 31.bxc4
(nebo
31.Vxc4 Jxf4!) 31...Jxf4 32.Vxd7 Df6++ .
30...Df6? Kdy se řekne a(-takuji), je třeba dodat i b(-eru)! Po 30...Dxh4 31.f5 Df6!
(Monost
31...Dh1+? 32.Kb2 gxf5? 33.Dg5+ Kf8 34.Vh4+- skutečně nevypadá lákavě.
) 32.fxg6 fxg6 by bílý oslabil můj pěcový kryt, ale ani jeho král by nebyl v bezpečí. Po 33.Vf3 Dg7 nemá bílý za pěce kompenzaci.
31.Kb1 Vdc7 Nyní ji varianta 31...Dxh4 32.f5 Df6 =+ není tak jasná.
32.g3= Ani pro jednu stranu není snadné vylepit postavení figur.
32...Kh7 33.Jd6?! V časové tísni je obtíné najít vyčkávací tah, který nic nekazí. Jednou z moností bylo 33.De1!?= .
33...Vc2! 34.Dxc2 Hratelné bylo i 34.Dd1 V8c6
(34...Jc3+ 35.Kxc2 Jxd1+ 36.Jxc8) 35.Je4 De7 36.Vd2=+ .
34...Vxc2 35.Kxc2 De7! 36.Je4?! Po 36.Vxd5! exd5 37.Vxd5 =+ by měl bílý pozici snadno udret. Na 37...De3 můe přijít 38.Jxf7! Dxg3 39.Jg5+ Kg7 (Po 39...Kh6 40.Vd7 musí černý vynutit věčný ach.) 40.Vd7+ Kf8 41.Jh7+ Ke8 42.Jf6+ . achy jsou věčné!
36...Jb4+ 37.Vxb4 Dxb4 38.Jd2
Bílý si uvědomil, e s jezdcem na c4 a věí na třetí řadě můe vytvořit jakousi pevnost. Shodou okolností jsem dva dny před partií začal číst kapitolu o pevnostech v knize GM Aagaarda. Vzniklá koncovka je velmi sloitá, proto budu při jejím hodnocení poměrně zdrenlivý. Tipoval bych, e černý můe vyhrát, důkaz ovem poskytnout nemohu. Očekával jsem 38.Jg5+ Kg7 39.Vd7 Dc5+ , například varianta 40.Kb2 Df2+ 41.Ka3 Kf8!?
ľ dává černému reálné vyhlídky na výhru.
38...Kg7 ľ Černý by rád proel králem přes f5 a h3 na f2, aby případně mohl vynutit přechod do vyhrané pěcové koncovky.
39.Jc4 De1 40.a4 a6 Pěci a7 zatím nic nehrozilo, ale v některých variantách s Jc4-e5 a Vd3-d7 je lepí schovat ho z dosahu bílé věe. Na druhé straně nyní postup b3-b4-b5 povede k vytvoření volného pěce, který bílému dá protihru. (Obzvlátě podstatné to bude v 54. tahu.)
41.Ve3 Přiznám se bez mučení, e variantu 41.Je5?! g5!! 42.hxg5 h4 43.gxh4 Df2+ s prolomením blokády jsem neviděl. O pár tahů později jsem u o podobných monostech uvaoval.
41...Da1 Nechtěl jsem bílého krále pustit na c3, odkud by případně mohl přejít na a5.
42.Vd3 Kf6 43.Je5 De1 44.Vc3?! Nyní se mi podaří odřezat soupeřova krále. Po 44.Vd7? Df2+! 45.Kb1?! Kf5 46.Vxf7+ Ke4 by se bílá pozice rozpadla. Očekával jsem 44.Kb2.
44...Df2+ 45.Kc1 Ke7
Rozhodl jsem se připravit postup f7-f6. Můj plán byl zahnat jezdce na c4, zahrát e6-e5 f4xe5 f6xe5, e5-e4, projít králem na d4 a ve vhodný moment přejít do vyhrané pěcové koncovky obětí dámy za vě a jezdce na poli e3. Pořadí kroků můe být různé, černý král můe na d4 projít přes e6 nebo přes c6. Vyčkávání bílého nemůe zachránit. Lákalo mne i 45...Da7 s následným Kf6-f5 a f7-f6, ale nechtěl jsem bílého krále poutět dopředu. Bílý jezdec můe ústupem na c4 dočasně stabilizovat situaci na královském křídle. Pak bych si musel dávat pozor jednak na Vc3-e3 s pochodem krále na a5, jednak na postup b3-b4-b5.
46.Vd3 Okolo tohoto momentu bylo skóre zápasu 3:3. Po 46.Vc7+ Kd8 47.Vd7+ Kc8 48.Vxf7 Dxg3+ by partii rozhodl pěec h5.
46...Ke8?! Myslel jsem, e není kam spěchat, ale dalí průběh partie svědčí o opaku. Silnějí bylo 46...f6! 47.Jc6+!?
(Po
47.Jc4 e5 48.fxe5 fxe5 49.Ve3 Kd8!? 50.Vd3+ Kc7 51.Ve3 e4 u hrozí přechod krále na d4 s dovrením výe naznačeného plánu. V případě
52.Vxe4 Dxg3 53.Kc2 g5 54.hxg5 Dxg5+ by bílý potřeboval odevzdat jezdce za pěce h4 a včas postavit vě na c4 a krále na a2 nebo b2. Nevidím, jak by toho mohl dosáhnout.
) 47...Kf8 48.Vd8+ Kg7 49.Vd7+ Kh6
Počítačová analýza ukazuje výhru černého, ale při partii mi podobné zacházení s králem připadalo příli nebezpečné. 50.Je7!
(50.Jd8?! g5! 51.fxg5+ Kg6!+) 50...Dg1
+!(Po
50...g5? 51.Jg8+ Kg6 52.Je7+ Kg7 53.Jd5+! Kh6! 54.fxg5+ fxg5 55.hxg5+ Kxg5 56.Jc3! ľ musí černý opět probíjet pevnost.) 51.Kb2 Dg2+ 52.Ka3 Da8!+ Černý dále zahraje Da8-e8, případně postaví dámu na d8 a rozhodne partii postupem e6-e5 nebo g6-g5.
47.Jc4 f6 48.Vc3! Po 48.Jd2 e5 49.fxe5 fxe5 bílý nemůe aktivizovat krále: 50.Kc2? e4+
48...Kd7 Jasné není ani 48...e5 49.fxe5 fxe5 50.b4!
ľ (50.Ve3 Kd8!?)
49.b4! Vyčkávání vedlo do záhuby.
49...Kc6 50.Je3+ Po 50.b5+? axb5 51.Ja3+ Kb6 52.axb5 Ka5 by černý získal pěce b5 a později rozhodl partii průlomem na královském křídle.
50...Kd6
Také na 50...Kb7 by mohlo přijít 51.Jc2.
51.Jc2 Bílý podle vlastních slov zapomněl vloit ach na d3. Přesto se domnívám, e jeho tah je v pořádku. Při jezdci na c2 černý potřebuje dobrat na e5 figurou, aby si pak postupem g6-g5 mohl vytvořit vzdáleného volného pěce. Po vzetí f-pěcem černý pravděpodobně nemůe rozbít bílou pevnost. Po 51.Vd3+ Ke7 52.Jc2 by se černý ocitl na rozcestí. Zajímavé je
A) Po 52...e5?! 53.fxe5 fxe5 54.Kb2 není zřejmé, jak má černý prorazit.
B) 52...f5!? Tak jsem chtěl pokračovat. Černý připravuje průlom na královském křídle pomocí g6-g5 nebo e6-e5. Král pak můe zastavit bílé volné pěce. Důleité je, e je bílý jezdec daleko od pole e5. Po několikahodinové analýze mám pocit, e
B1) Hratelné je rovně 53.Jd4 . Dodatečně jsem analyzoval 53...Ke8!? (Po
53...Kf6 54.Jc2! není průlom dostatečně účinný:
54...e5 55.fxe5+ Kxe5 56.Kb2 f4 57.gxf4+ Dxf4 58.Vd4 .) 54.b5 De1+ 55.Kc2 a5 56.b6 De4! 57.Kc3 , ale nepodařilo se mi dospět k jasnému verdiktu.
B2) 53.b5!? vede k záchraně. Bílá vě někdy můe z b3 podpořit volného pěce. V některých variantách bílý vymění vechny vlastní pěce za téměř vechny soupeřovy a následně zablokuje věí a jezdcem posledního pěce "f" nebo "e". Zkouel jsem tady nejrůznějí průlomy od zamýleného 53... axb5 54.axb5 g5 a po rafinované 53...e5, ale bílý se při správné obraně nejspíe udrí.
C) 52
Df1+ 53.Kd2 Db1 . Černý se nejprve pokusí vynutit postup a4-a5. Kdy se mu to podaří, vrátí se dámou a následně zkusí buďto prosadit postup e6-e5 s následným dobráním figurou, anebo průlom f6-f5 a g6-g5 nebo e6-e5. V prvém případě by dáma stála dobře na b5, ve druhém například na f2. 54.Va3 Db2 55.Vc3
(Po
55.Kd3? e5! 56.fxe5 Dxe5 by černý dosáhl výhodné změny pěcové struktury, správně provedený postup g6-g5 by následně rozhodl v jeho prospěch.
; Po
55.a5 by se černá dáma pomalu vrátila do hry, například
55...Kf7 56.Vc3 Da2 ) 55...Kf7!?
ľ
Černý ustupuje králem z e-sloupce, aby někdy po e6-e5 mohl dobrat na e5 dámou. Neobává se tahu Vc3-c6, protoe by po Db2-b3 začal sbírat bílé pěce. Je připraven ukrýt krále na h6, vrátit se dámou do hry a kombinováním hrozby e6-e5 fxe5 Dxe5 s útokem na a4 vynutit postup a4-a5. Bílý se asi bude muset stáhnout věí na e3, aby zabránil nevýhodné transformaci pěcové struktury. Pak se černý král vrátí na f7 a dáma například na f2. Při pěci na a5 můe být průlom nebezpečnějí ne po okamitém 52...f5. Ale samozřejmě uznávám, e to jsou spíe pohádky, s partií to vůbec nesouvisí a při hledání pravdy nesmíme zapomínat na případnou protihru bílého. Jasné není ani 51.Jc4+ Kd5 52.Je3+ Kd4 53.Vb3.
51...e5 Zajímavé bylo 51...Df1+!?
A) Po 52.Kd2 přichází do úvahy 52...e5
(52...Db1!?) 53.Vd3+ Ke6 54.Ve3 Dg2+ 55.Kc1 e4 56.Kb2 f5 Černý by chtěl prosadit průlom g6-g5 za výhodných okolností. Nevím, nakolik to je reálné, volný bílý pěec g5 mu můe způsobit nemálo starostí. Druhou moností je správně načasované a6-a5 s útokem na a4.
B) 52.Kb2 e5 53.fxe5+ Kxe5! 54.Vb3 Kd6 55.b5 axb5 56.Vxb5 g5 57.Vd5+ (Vě je tabu kvůli vidličce.) 57...Ke7 s dobrými vyhlídkami na výhru. Pěec g5 je otrávený: 58.hxg5?! fxg5 59.Vxg5?? Df6+ .
52.fxe5+ Po 52.Vd3+!? by černý nemohl vzít na e5 králem.
A) Dost nejasné je 52
Ke7 53.fxe5 (
Více se mi líbí 53. Ve3!) 53
f5
ľ
B) 52...Ke6 53.Ve3! . Bílý je připraven vyměnit na e5, zahrát Kb2 a Vc3, moná i a4-a5. Černý někdy můe projít králem na h3, ale nevím, zda z toho bude mít nějaký uitek. Zdá se, e bílá pevnost drí.
52...Kxe5! Po 52...fxe5 53.Kb2 by se volný pěec nedostal přes pole e3.
53.Kb2 g5
Zajímavé bylo 53...Df1 s ideou 54.Vb3 Kd6!
ľ s přechodem do varianty 51...Df1+. Černý král je připraven zastavit vlastním tělem volného b-pěce, zatímco dáma můe plenit královské křídlo nebo podporovat vlastního volného pěce.
54.hxg5? Domnívám se, e se rozhodující chyba stala právě tady. Tempo bylo důleitějí ne pěec. Po 54.b5! axb5 55.axb5 gxh4 56.gxh4 by bílý při přesné hře udrel remízu. Černý bude muset volného pěce nevhodně blokovat dámou, naopak bílá vě bude na b3 stát výborně. Černý můe vzít pěce, ale po 56...Dxh4
(K výhře nevede ani
56...f5 57.Vb3 =+ .
) 57.b6 Dh1! 58.Vb3 Db7 vedle 59.Je3 (stačí k remíze i
59.Vb4 h4 60.Vxh4 Dxb6+ 61.Kc3 Dg1 62.Vc4 f5 63.Jb4! De1+ 64.Kc2 s následným skokem na d3.)
54...fxg5 55.b5 axb5 Po 55...a5?! 56.Vb3 Db6 by bílému zůstala "slabina" na a4, ale usoudil jsem, e tempo je důleitějí. Moje intuice byla správná.
56.axb5 h4 57.gxh4 Po 57.Vb3!? bych musel najít 57...Db6!
(Po
57...hxg3? 58.b6 g2 59.b7 Df8 60.Je1! g1D 61.Jf3+ se bílý zachrání , protoe na
61...Dxf3 můe přijít
62.b8D+ .
) 58.gxh4 gxh4 s přechodem do partie.
57...gxh4 V tuto chvíli ji bylo skóre 4:3 v ná prospěch.
58.Vb3 Db6
Bílý jezdec je příli daleko od mého volného pěce. Tři dny před partií jsem mládei vykládal, e krajní pěec je největím nepřítelem jezdce. Nastal čas to předvést v praxi!
59.Ja3 Kd5?! Tento tah mne stál téměř vechen zbývající čas. Nevěděl jsem, zda mám jít králem na b8 a dámou dopředu, omezovat králem z centra soupeřovy figury, nebo se vydat na g4 a podpořit vlastního pěce. Nejrychleji vyhrávalo 59...Dd4+ 60.Ka2 Df2+. Nebyla mi jasná varianta 61.Vb2 Df7+ 62.Vb3 h3 63.b6 , ale po 63...Db7! 64.Jc4+ Ke6 černý vyhraje.
60.Vd3+ Můj tah byl motivován variantou 60.Vc3? Df6 61.Kb3 Dxc3+ 62.Kxc3 h3+ .
Ke4?! Také zde bylo přesnějí 60...Ke6!+ . Původně jsem chtěl pokračovat 60...Kc5?! 61.Vc3+ Kb4?, ale na poslední chvíli jsem zpozoroval 62.Jc2+! Ka5 63.Va3+ Kxb5 64.Vb3+ s remízou.
61.Vc3?! Obtínějí úloha by mne čekala po 61.Vb3!. Ani bílý ale neměl času nazbyt.
61...Dh6! 62.Jc4?! Více ancí dávalo 62.Vh3.
62...h3 63.b6 h2 64.b7
64...Dh8! Tento tah bílý asi zdáli přehlédl. Řekněte sami, není ta dáma úasná? Kontroluje současně pole b8, b2 i h1! (64...h1D? 65.b8D=)
65.Jd6+ Kf4! Tah 65...Kd5? jsem zavrhl, protoe po 66.Jc8 De5
bílý má různé achy. Nebyl důvod to počítat. Komodo ukazuje 67.Jd6!! h1D 68.b8D Deh2+! (Počítač navrhuje i několik dalích vyhrávajících tahů, které by ovem vedly k diskvalifikaci na 3 roky.) 69.Vc2 Dh8+ s přechodem do vyhrané koncovky dámy proti věi.
66.Kb3 Očekával jsem spíe 66.Jc8 De5 67.Je7 De2+
(Natěstí jsem si včas viml, e po
67...Db5+? 68.Vb3 Dxb3+? 69.Kxb3 h1D 70.b8D+ černý nemůe dát "protiach" na b1.
) 68.Vc2 Db5++ .
66...h1D 67.Vc4+ Ke3 68.Jf5+ Kd3 a bílý se vzdal.
01
Kromě podrobné analýzy partie Mita Navara, přináí aktuální dvoučíslo 45 46 2015 také stručnějí analýzy partií Marko vs. Murdzia, Nguyen vs. Neuman a partie z MS mládee. Věnujeme se i dalímu achovému dění . V čísle také najdete bohatou fotoreportá z Česko-slovenského turnaje manaerů a článek na téma kompoziční ach, který k 50. výročí Petera Gvozdjáka napsal Goraz Kollárik. V krátkých zprávách se dočtete něco o nových knihách s achovou tématikou, proč Topalov zvauje svou účast na nejdůleitějí achové akci roku v Turnaji kandidátů, kde se hrály benefiční simultánky a mnoho dalího.
e jetě achový týdeník nedostáváte zdarma do svých e-mailových schránek? Stačí vyplnit formulář
zde.
| Zuzana Červená | zobrazeno(6662x)